« قرآن و سیره اهل بیت(ع) مبنای تشخیص اسلام حقیقی استیاد مرگ و سختی های آن انسان را از غفلت و فراموشی آخرت باز می دارد »

دوزخ الهی بزرگترین مصیبت گنهکاران پس از مرگ است

نوشته شده توسطقاسمي 5ام شهریور, 1394

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:
دوزخ الهی بزرگترین مصیبت گنهکاران پس از مرگ است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دردهای دنیا به هر حال تمام شدنی است و بزرگترین مصیبتی که گنهکاران و کافران را پس از مرگ فرا می گیرد، افتادن در دوزخ الهی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، در کلاس درس هایی از نهج البلاغه این هفته، اظهار داشت: خطبه غرّای نهج البلاغه سراسر یادآوری و تذکر است و مسأله تقوا و خدا ترسی را در قلب انسان ترسیم و تقویت می کند.
وی با اشاره به بندهای پایانی خطبه غرّا، ادامه داد: عموم انسان ها که از نطفه ای بی جان و بی مقدار خلق شده و در سایه الطاف الهی پرورش یافته و به سن رشد و تکلیف رسیده اند در اثر دنیامداری و هواپرستی از یاد خدا غافل و مشغول دنیا می شوند و این مسیر را تا جایی که همه توان خود را از دست داده و مرگ به سراغشان بیاید ادامه می دهند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی براساس فرمایشات امام علی(ع) خانه قبر را محل تنهایی انسان دانست و گفت: انسان را پس از مرگ غسل و کفن کرده و در خاک می گذارند، همه اقوام و نزدیکان اطراف او را ترک کرده و او در قبر تاریک و غریب خود در میان ترس و وحشت تنها می ماند.
وی افزود: چند مرحله در زندگی انسان از دشوارترین مراحل بوده و مراحل از دنیا رفتن، خروج از قبر در روز قیامت و حضور در محضر الهی از جمله آن ها است.
امام جمعه ارومیه گفت: اهل بیت(ع) در دعاها و فرمایشات خودشان از ساعات خاص و دشوار زندگی انسان مانند؛ لحظه جان دادن، عذاب قبر و قیامت، به خدای متعال پناه برده اند و به ما یاد داده اند که با زاری و دعا به درگاه الهی، رحمت خدای متعال را در مواقعی که نیاز شدید داریم، جذب خود کنیم.
وی با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی که امام سجاد(ع) آن دعا را بیان فرموده اند، افزود: در فراضی حضرت زین العابدین(ع) اینگونه دعا می فرمایند؛ « و به من در حال افتادن در بستر مرگ که دست های دوستانم مرا این طرف و آن طرف کند رحم فرما، و به من محبت فرما در آن حال که روی تخت غسّالخانه به صورت دراز افتاده ام، و همسایگان شایسته مرا به این سو و آن سو برمی گردانند بر من عنایت کن، و در وقت حمل شدنم که بستگانم گوشه های جنازه ام را به دوش برداشته اند، و در حالت حمل شدنم، که تنها در قبرم وارد پیشگاه تو شده ام بر من جود نما، و در این خانه جدید بر غربتم رحم کن، تا به غیر تو انس نگیرم، ای آقای من اگر مرا به خودم واگذاری هلاک شده ام، ای آقای من، اگر لغزشم را نادیده نگیری از چه کسی فریادرسی خواهم، و به چه کسی پناه ببرم اگر عنایتت را در آرامگاهم نداشته باشم، و به چه کسی التجا برم اگر غم و اندوهم را برطرف نکنی؟، ای آقای من که را دارم و چه کسی بر من رحم می کند، اگر تو به من رحم نکنی».
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: این دعای امام معصوم(ع) است که به ما می آموزد تا انسان حالات مرگ را فراموش نکرده و مسایل مربوط به آن را به یاد آورد تا خود را از افتادن به ورطه گناه و شهوت و هوا مداری حفظ کند.
سوال و جواب در قبر مسأله اتفاقی مسلمین است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: در روایات است که پس از تنها شدن انسان در قبر روح وارد جسم او می شود، البته این به معنای زنده شدن دوباره نیست بلکه روح به جسم به حدی نزدیک می شود که جسم را احساس می کند.
وی گفت: مسأله سوال و جواب در قبر مورد اتفاق شیعه و سنی است و همه فرق و مذاهب در عالم اسلام این مسأله را قبول کرده اند، لذا هر کسی که از دنیا می رود، ملائک الهی به سمت قبر او آمده و او رامورد سوال و جواب قرار می دهند.
امام جمعه ارومیه افزود: چند مسأله وجود دارد که اهل بیت(ع) فرموده اند که هر کس این مسایل را انکار کند از شیعیان ما نیست، از امام صادق(ع) روایت است که فرمودند؛ «هر کس سه چیز را انکار کند از شیعیان ما نیست؛ معراج، سوال و جواب در قبر و شفاعت»، حضرات اهل سنت نیز بر اساس روایات رسیده از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) سوال و جواب را قبول دارند.
وی خاطرنشان کرد: در زیارت نامه امام عصر(عج) در تمامی لحظات به ایشان سلام فرستاده می شود و بعد از ایشان خواسته می شود که اعترافاتی را از زیارت کننده بپذیرند تا در عالم قبر و روز قیامت به مومن بودن او به چنین مسایلی از جمله قبول مرگ، نکیر و منکر و روز محشر، شهادت دهند.
وی تلقین دادن به محتزر را علتی بر وجود نکیر و منکر در شب اول قبر عنوان و اضافه کرد: مستحب است پس از آنکه انسان میت را در قبر گذاشتند در دو مرحله یکی هنگام گذاشتن در قبر و دیگری زمانی که همه اقوام از سر قبر او برگشتند یکی از نزدیکان بر بالای سر میت رفته و به او تلقین دهد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در برخی از روایات آمده است که اگر پس از دفن میت به او تلقین دهند، فرشتگان نکیر و منکر بر می گردند و از سوال و جواب به خاطر تلقینی که به میت شده و یادآوری اعتقاداتش منصرف می شوند.
دوزخ الهی بزرگترین مصیبت گنهکاران پس از مرگ است
وی افزود: امام علی(ع) بزرگترین بلا و مصیبت بعد از مرگ را “نزول حمیم” و “تصلیت الجحیم” عنوان فرمودند که حمیم به معنای آب جوشان و جحیم دوزخ و جهنم الهی است.
حجت الاسلام و المسلمین قریشی تصریح کرد: در زبان عربی معادل “وارد شدن"، کلمات “دخول” و “صلی” است، دخول را زمانی به کار می برند که فرد به محلی وارد شده و پس از مدتی از آن خارج شود، اما معنای صلی یعنی فرد به مدت طولانی یا برای همیشه به محلی وارد شود و خروجی از آن نباشد، لذا امام علی(ع) نزول حمیم و تصلیت الجحیم را بزرگترین بلا و مصیبت فرد گنهکار پس از مرگ می دانند.
وی گفت: در ماده صلی هم ملازمت وجود دارد و هم پرتاب، لذا اهل دوزخ را براساس این روایات و آیه ای از قرآن کریم بر آتش دوزخ پرتاب می کنند.
امام جمعه ارومیه ادامه داد: “و فورات السعیر” یعنی هیزم های آتش فوران می کنند، “و سورات الزفیر” یعنی جهنم با صدای بلندی شیهه می کشد و نعره می زند، چون نفرت دارد از اینکه دشمنان الهی را در خود جای داده و بسوزاند.
وی افزود: در روز قیامت هر چیزی صاحب شعور است حتی جهنم و آیات الهی این مسأله را بیان می کنند، در دنیا آتش شعوری ندارد و اگر در گوشه ای افروخته شود، امکان فرار از آن وجود دارد، ولی آتش جهنم اینگونه نیست؛ بر اساس آیه هشت سوره ملک که می فرماید؛ «تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ»؛ آتش جهنم دارای شعور بوده و از خشم و غضب نسبت به گناهکاران و کافران پر است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: “لافترة مریحة” فترة به معنای قطع شدن است، یعنی در دوزخ قطعی و راه علاجی نیست تا انسان را راحت کند و ” وَ لَا دَعَةٌ مُزِيحَةٌ"؛ یعنی چیزی که آتش جهنم را ساکت و خاموش کند وجود ندارد، به فردی که وارد آتش دوزخ شده است نه اجازه استراحت داده می شود و نه راه خلاصی برای او وجود دارد.
وی در ادامه با تکیه بر کلام امیرالمومنین(ع) گفت: ” وَ لَا قُوَّةٌ حَاجِزَةٌ وَ لَا مَوْتَةٌ نَاجِزَةٌ وَ لَا سِنَةٌ مُسْلِيَةٌ بَيْنَ أَطْوَارِ الْمَوْتَاتِ وَ عَذَابِ السَّاعَاتِ إِنَّا بِاللَّهِ عَائِذُونَ؛ و نه نيروي باز دارنده‏اي و حتّي نه مرگ نجات‏ بخشي و نه خواب تسكين دهنده‏اي، و همواره با سختي‏هاي پس از مرگ و شكنجه‏هاي پياپي خواهد بود، به خدا پناه مي‏بریم".
استاد حوزه و دانشگاه افزود: عذاب و سختی های دنیا به هر حال تمام می شود، اما عذاب دوزخ را هیچ چاره ای نیست، نه مرگی وجود دارد و نه خاموشی آتش و نه راه نجاتی و حتی امکان لحظه ای چرت زدن نیست.
وی اضافه کرد: عذاب دنیا به اشکال مختلف انسان را فرا می گیرد؛ اگر عذاب خیلی شدید باشد، انسان می میرد و از بین می رود، اگر کم باشد به مرور از شدت آن کاسته شده و نهایتا فرد به بهبودی می رسد و گاهی هم درد و عذاب به شکلی است که انسان به آن خو گرفته و به آن عادت می کند، مثلا فردی که در اثر سانحه ای عضوی را از دست می دهد به مرور به نبود آن عادت می کند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: پروردگار تبارک تعالی ارحم الراحمین است و کسی را مهربانتر از او نمی شود یافت، اما عده ای از انسان ها وجود دارند که به قدری پست هستند و در مقابل خداوند متعال گردن فرازی می کنند تا خدای الرحم الراحمین حاضر به چنین عذاب کردنی می شود.
وی تاکید کرد: چنین افرادی بویی از انسانیت نبرده اند و الا رحمت الهی بی حد و بی حصر است، امام سجاد(ع) می فرمایند؛ «تعجب در رفتن انسان ها به بهشت نیست، تعجب در رفتن انسان ها به جهنم با وجود ارحم الراحمین بودن خداوند متعال است».
نماینده ولی فقیه در پایان اظهار داشت: خداوند منان به خاطر کوچکترین و کمترین عمل انسان را پاداش می دهد و در هر لحظه از عمراش توبه کند او را می بخشد و کارهای زشت او را به حسنات مبدل می کند، اما انسانی که مستحق عذاب الهی می شود خود را به اوج شقاوت و بدبختی رسانده است.
/پایان خبر/


فرم در حال بارگذاری ...