« دوزخ الهی بزرگترین مصیبت گنهکاران پس از مرگ استوابستگی رسانه ها به تولیدکنندگان و سرمایه داران؛ عامل تبلیغ کالا و مصرف زدگی است »

یاد مرگ و سختی های آن انسان را از غفلت و فراموشی آخرت باز می دارد

نوشته شده توسطقاسمي 5ام شهریور, 1394

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:
یاد مرگ و سختی های آن انسان را از غفلت و فراموشی آخرت باز می دارد
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه به مسأله مرگ و علائم و آثار آن اهمیت فراوان داده و بیانات متعددی فرموده اند که همه به دلیل متنبه ساختن افراد برای عدم غفلت از مرگ است، چون به یاد مرگ بودن و با حواسی جمع زندگی کردن اهمیت ویژه ای دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه درس هایی از نهج البلاغه این هفته، اظهار داشت: کلام امام علی(ع) در اوج فصاحت و بلاغت قرار دارد.
وی با اشاره به بخشی از خطبه غرای نهج البلاغه ادامه داد: بر اساس فرمایش امام علی(ع) وقتی انسان عمر خود را در حالی به پایان رساند که از آن بهره ای نبرده است، در حالی مرگ و مشکلات و مصیبت های مربوط به آن او را فرا می گیرد که وی هم چنان مشغول دنیا است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: کسی که مرگ به سراغ اش آمده آرام و قرار خود را از دست می دهد و حس مرگ و مصیبت های مربوط به آن او را متحیر می سازد به حدی که شب را تا صبح بیدار می ماند.
وی اضافه کرد: خانواده فرد محتضر هر چه داد و فریاد کنند، هیچ کاری از دست شان برای نجات وی از مرگ ساخته نیست تا اینکه این حالت ادامه یافته و مرگ بر بدن او رسوخ کرده و او را کاملا از دنیا می برد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بدن در اثر بیماری و حس مرگ ضعیف شده و از بین می رود و پس از جان دادن، همان بدن خشک را که گویی از مسافرتی طولانی برگشته و بدن او در اثر بیماری پوسیده است، در تابوت گذاشته و او را فرزندان و برادرانش به قبرستان و خانه غریبی برده و در جایی که با ترس و وحشت در آن تنها می ماند، به خاک می سپارند.
وی افزود: پس از آنکه اقوام و نزدیکان میت و کسانی که به خاطر مرگ او دردمند بودند، همه از اطراف قبراش پراکنده می شوند، اصل مشکلات تازه شروع می شود، ملائک الهی نازل شده و در قبر او را نشانده و مورد بازجویی قرار داده و از او سوالاتی را می پرسند که باید جواب دهد و او از شدت ترس به آرامی جواب می دهد.
امام جمعه ارومیه براساس بیانات امام علی(ع) در خطبه غرا، گفت: دشوارتر از سوال و جواب ها و فشارهای قبر، آتش جهنم است که افراد گنهکار را فرا می گیرد.
وی ادامه داد: انسانی که همواره سرگرم هوای نفس خود بوده و هیچ توشه ای برای عالم آخرت خود نیاندوخته است، دشواری های مرگ به یک باره به او هجوم آورده و او را در حالی که متکبرانه و طغیان گرانه با باقیمانده دنیا و سرگرمی های آن مشغول است، فرا می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: وقتی چنین فردی را مرگ ناگهان فرا می گیرد، دچار تحیر و سرگردانی می شود و به خاطر شدت درد تمام آرزوها و علایق اش از دنیا قطع می شود و به حدی ناله می کند که خود و اطرافیانش را به درد می آورد.
وی “جز” را به معنای کشیدن خواند و گفت: جان میت را ملائک به طوری که درد آور است، کشیده و از بدن او خارج می کنند، لذا اینکه ما از خدای متعال می خواهیم که هنگام جان دادن ائمه اطهار(ع) بربالای سرمان حاضر شوند به دلیل کاسته شدن از شدت رنج جان دادن است.
استاد حوزه و دانشگاه به اعمالی که جان دادن را آسان می کنند، اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس روایات معصومین(ع) اموری از قبیل؛ نیکی کردن به پدر و مادر، صله ارحام، محبت امام علی(ع) را در سینه داشتن، خواندن سوره یس و توحید بعد از هر نماز، محتضر را در محل نمازاش قرار دادن و هدیه دادن لباس به برادر مومن عامل آسان شدن قبض روح و جان دادن می شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان گفت: امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه به مسأله مرگ و علائم و آثار آن اهمیت فراوان داده و بیانات متعددی فرموده اند که همه به دلیل متنبه ساختن افراد برای عدم غفلت از مرگ است، چون به یاد مرگ بودن و با حواسی جمع زندگی کردن اهمیت ویژه ای دارد.
گفتنی است، درس هایی از نهج البلاغه هر هفته در مصلای ارومیه توسط حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه برگزار می شود.
/پایان خبر/


فرم در حال بارگذاری ...